Oppimisen, opettamisen ja opiskelutaitojen tukemisen keinoja -koulutuksessamme viimeisessä teemassa pohdimme kouluttajamme Raija Kattilakosken johdolla opetuksen tulevaisuutta. Teemaan liittyy paljon erilaisia näkökulmia, joihin voit perehtyä alta löytyvästä Raija Kattilakosken blogikirjoituksesta. Innostavia lukuhetkiä!
Kuva: PixabayOpetuksen tulevaisuus - Opettamisen tiloista oppimisen tiloiksi
Tulevaisuuden taidot ja mitä se vaatii koulutukselta?
Veli-Matti Värri (2022) pohti kasvatustieteen päivillä kasvatuksen olemusta, sitä miten jokaisen kasvattajan tulisi tiedostaa omat kasvatusaatteensa ja arvonsa. Mitä ja millainen ihminen on? Millainen on arvokas ihmiselämä? Minkälaiseen maailmaan kasvatamme ja opetamme lapsia ja nuoria siten, että luomme myös toivoa ja luottamusta elämän merkityksellisyyteen.
Ihmiset
elävät yhä pidempään ja siten myös työurat moninaistuvat ja pitenevät.
Ympäröivä maailma monimutkaistuu ja uutta tietoa on kyettävä ottamaan haltuun
yhä nopeammin ja tehokkaammin. Väitetään, että googlesta ja Youtubesta löytyy
jo kaikki tällä hetkellä tarvittava tieto arjesta selviämiseen. Vähärutiiniset
ammatit lisääntyvät, koska tekoäly ja robotiikka tulee hoitamaan pääsääntöisesti
raskaat, likaiset ja rutiininomaiset työt (Koski & Husso 2018). Samaan
aikaan tullaan tarvitsemaan sosiaalisia ja vuorovaikutustaitoja, joustavuutta
ja luovuutta (Koski & Husso 2018).
Tulevaisuudessa
ja tässä ajassa tarvitaankin yhä enemmän ajattelun ja ongelmanratkaisun
taitoja, vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja, tietoteknisiä ja monilukutaitoja
sekä kulttuurista tietoisuutta sekä kansalaistaitoja (Kattilakoski 2018).
Suomessa ollaan myös sitoutuneita viemään eteenpäin varhaiskasvatuksen ja
perusopetuksen laatua ja tasa-arvoa, jotta jokaisella olisi yhdenvertaiset
mahdollisuudet oppia, onnistua ja kuulua yhteisöön (Alila, Eskelinen, Kuukka,
Mannerkoski & Vitikka 2022).
Kuva: Pixabay
Minkälaisella pedagogiikalla ja toimintakulttuurilla päästään kaikille yhteiseen kouluun?
Jos
opetus- ja kasvatushenkilöstöltä kysyttäisiin, halutaanko edistää opetuksessa
ja kasvatuksessa sosiaalista osallisuutta, yhteenkuuluvuutta, saavutettavuutta
ja kaikkien lasten ja nuorten osallistumisen mahdollistamista, aika harva varmaankaan
vastaisi kieltävästi. Edellä mainitut ovat kuvauksia inklusiivisesta
arvoperustasta. Suomi on sitoutunut jo
vuonna 2016 edistämään inklusiivisen koulujärjestelmän asteittaista
toteuttamista (VHOS 24. artikla). Kovin pitkälle ei olla kuitenkaan vielä edetty.
Oikeus
oppia-hankkeen loppuraportissa (2022) on tavoitteena selkiyttää inkluusion
käsitettä ja toimeenpanoa varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa
sekä vahvistaa inklusiivisuutta esi- ja perusopetuksen lainsäädännössä.
Kaikille yhteinen koulu vaatisikin selkeää lainsäädännöllistä ohjausta,
inklusiivista johtajuutta ja rakenteita, osaavaa henkilökuntaa,
sitoutuneisuutta yleiseen tukeen sekä monialaista yhteistyötä. Kaiken keskiössä
tulisi olla lapsi ja nuori sekä heidän perheensä. (Heiskanen 2022.)
Yhteisopettajuus
lisää jaksamista ja hyvinvointia sekä osaamisen jakamista (Antila, Heikkilä
& Tapani 2022). Kouluissa tulisi siirtyä yksinpärjäämisen kulttuurista
yhdessä tekemiseen, koska se tukee myös inkluusiota. Se vaatisi kuitenkin erilaisten arvojen
tunnistamista ja kunnioittamista, oman osaamisen ja vahvuuksien tunnistamista
ja hyödyntämistä sekä rohkeutta avoimeen ihmettelyyn ja yhdessä tekemiseen.
Oikeus
oppia-loppuraportissa tuotiin esille myös yleisen tuen vahvistamisen tarve.
Tämä tarkoittaisi mm. sitä, että jokainen opetuksen ja kasvatuksen
ammattilainen olisi saanut koulutusta mm. kielellisistä ja neuropsykiatrisista
pulmista, koska näitä pulmia on suhteellisesti eniten koululuokissa. Omaa
opetusta strukturoimalla, visualisoimalla ja mahdollistamalla liikkumisen,
tuetaan suurinta osaa lapsista ja nuorista koulupäivän aikana. Jokaisella
opettajalla tulisi olla myös tiedossa, minkälaiset toimintatavat saattavat
tahattomasti aiheuttaa tai ylläpitää ongelmallista käyttäytymistä oppilailla
(Karjalainen, Pihlaja, Koskenalho, Palosaari & Kouvonen 2022). Pääasia
kuitenkin on, että aikuiset eivät jäisi pulmiensa kanssa yksin ja lapset
saisivat tukea mahdollisimman varhain.
Uudenlaiset oppimisympäristöt tukemassa kaikkien oppilaiden oppimista
Oppimisympäristöllä
tarkoitetaan usein arkikielessä pelkästään fyysisiä tiloja, kalusteita tai
tarvikkeita. Oppimaisemalla tarkoitetaan
edellisten lisäksi koulun ulkopuolisia ympäristöjä, virtuaalisia ympäristöjä, erilaisia
yhteisöjä sekä oppimiselle suotuisaa ilmapiiriä ja pedagogiikkaa (Harrison
& Hutton 2014). Jokainen koulu ja
päiväkoti on omanlaisensa kombinaatio oppimaiseman eri osista.
Viime
vuosina on rakennettu avoimia tai osittain avoimia oppimistiloja ja niiden
käytettävyydestä on oltu montaa mieltä. Oppimistiloissa tulisi olla
mahdollisuus rajata ärsykkeitä kuten liikettä ja ääntä. Hyvällä akustisella
suunnittelulla sekä rauhallisten eriyttämistilojen rakentamisella päästään jo
pitkälle tilojen käytettävyyden parantamisessa. Toimintakulttuurisesti olisi
tärkeää, että oppilailla olisi mahdollisuus valita tarpeen tullen tilansa,
kalusteensa ja asentonsa toimintojen ja oman vireystilansa mukaan. Mitä
avoimempia tiloja on käytössä, sitä tärkeämpää olisi myös aikuisten sopia
yhteisesti tilojen käytön säännöt sekä aikataulut. Yhteisopettajuus,
oppilaslähtöinen oppiminen sekä tiimityöskentely tukee parhaiten oppimista
monipuolisissa ja muunneltavissa tiloissa toimiessa. (Kattilakoski 2018.)
Tilojen
esteettömyyden osalta tulisi oppimisympäristöjen suunnittelussa ottaa huomioon
kuulemiseen, näkemiseen, hahmottamiseen ja liikkumiseen liittyvät seikat. Kuulemista
auttaa hyvä akustiikka, näkemistä tukevat kontrastit etenkin rappusissa,
hahmottamiseen auttaa ympäristön selkeys ja väritunnisteet sekä liikkumista
tukee kalusteiden säädettävyys ja tilojen saavutettavuus. (Kuntsi 2021.)
Lopuksi
Jotta
pääsisimme kaikille yhteiseen, inklusiiviseen kouluun ja päiväkotiin, meidän
tulisi ottaa huomioon paitsi ympäristön esteettömyys, myös toimintakulttuurin
ja asenteiden esteettömyys. Tämä edellyttää sekä johdon että
päätöksentekijöiden ymmärrystä ja sitoutumista tasa-arvoisen opetuksen
järjestämiseen, inkluusion edistämiseen tarvittavia oppisisältöjä henkilöstön
peruskoulutukseen, henkilöstön osaamisen vahvistamista täydennyskoulutuksella
sekä koulujen ja päiväkotien toimintakulttuurin ja tuen rakentamista siten,
että jokainen lapsi ja nuori voi käydä omassa lähipäiväkodissa tai -koulussa ja
kokea kuuluvansa yhteisöön hyväksyttynä ja tasavertaisena jäsenenä.
Blogitekstin kirjoittaja on Ope oppii -koulutuskokonaisuuden kouluttaja
Raija Kattilakoski
KT, erityisopettaja, työnohjaaja ja opetuksen kehittämispäällikkö, Muuramen kunta
LÄHTEET
Alila, K.,Eskelinen, M., Kuukka,K., Mannerkoski,M.
& Vitikka,E. 2022. Kohti inklusiivista
varhaiskasvatusta sekä esi- ja perusopetusta : Oikeus oppia – Oppimisen tuen,
lapsen tuen ja inkluusion edistämistoimia varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja
perusopetuksessa valmistelevan työryhmän loppuraportti. Opetus- ja
kulttuuriministeriön julkaisuja 2022:44. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/164421
Antila,
H., Heikkilä, M. & Tapani, A. 2022. Yhteisopettajuus – rasittavaa vai
työhyvinvointia tukevaa? https://sites.tuni.fi/tamk-julkaisut/pedagogiset-ratkaisut/yhteisopettajuus-rasittavaa-vai-tyohyvinvointia-tukevaa-heidi-antila-minna-heikkila-ja-annukka-tapani/
Harrison,
A. & Hutton, L. 2014. Design for the changing educational landscape: Space,
place and the future of learning. New York: Routledge.
Heiskanen,
N. 2022. OPH. Inkluusio arvona ja käsitteenä. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/OSA%201.%20Inklusiivisuus%20arvona%20ja%20k%C3%A4sitteen%C3%A4_0.pdf
Karjalainen,
P., Pihlaja, P., Koskenalho, N., Palosaari, O. & Kouvonen, P. 2022. Tukea
arkeen! Keinoja lasten ja nuorten emotionaalisten, sosiaalisten ja
käyttäytymisen taitojen tukemiseksi. Oppaat ja käsikirjat 2022:4. OPH. https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/tukea-arkeen
Kattilakoski,
R. 2018. Koulun toimintakulttuuri avautuvissa oppimistiloissa - Etnografinen
tutkimus uuteen koulurakennukseen muuttamisesta. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7440-4
Kattilakoski,
R. & Kuntsi, T. 2021. Oppimaisemaa luomassa. Valterin julkaisusarja nro 7.
Grano Oy. https://www.valteri.fi/tuote/oppimaisemaa-luomassa/
Koski,
O. & Husso, K. (toim.). 2018. Tekoälyajan työ: neljä näkökulmaa talouteen,
työllisyyteen, osaamiseen ja etiikkaan. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja
19/2018.
Värri,
V-M. 2022. Kasvatustieteen päivät 24.11.2022. Oulu.
YK:n
vammaisten henkilöiden oikeuksien yleissopimus Finlex/2016. https://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/2016/20160027/20160027_2
Kommentit
Lähetä kommentti