Ope oppii -koulutuskokonaisuuden 2. koulutuksen viimeisessä webinaarissa olimme opetustyön arvojen, rajojen ja työn merkityksellisyyden parissa yhdessä kouluttajamme Juho Norrenan kanssa. Alta voit lukea Juhon herättämiä ajatuksia opetustyöhön liittyvistä arvoista, rajoista ja työn merkityksellisyydestä. Ajatuksia herättäviä lukuhetkiä.
Kuva: Pixabay LicenseArvot opetuksessa - yksi näkökulma siihen, miksi opettajat kuormittuvat
Arvot, nuo juhlapuheiden ja strategioiden ornamentit, ovat
läsnä kaikessa toiminnassamme. Arvot kirjataan usein hyvin kauniiseen ja
myönteiseen muotoon, jotta niihin on helppo samaistua: oikeudenmukaisuus,
demokratia, rehellisyys tai luotettavuus eivät aiheuta vastaväitteitä. Siksi
arvot nähdään koulumaailmassa usein mitäänsanomattomina ja itsestäänselvyyksinä
– yhteissuunnitteluajan hukkana. Miksi puhua sellaisesta, joka on aina ollut,
tulee aina olemaan ja josta jokainen on samaa mieltä?
No, minäpä kerron. Lupaan vähän kärjistää, jotta näkökulmani
terävöityy.
Arvoihin liittyy ristiriitoja
Entä jos sanon, että arvoristiriidat muodostavat kaikki
koulumaailman henkilöstöongelmat ja selittävät riittämättömyyden tunteen, joka
on kroonistunut alalle? Tai että arvokeskustelun puute onkin tekijä, joka
kuormittaa opettajia? Puhumattakaan väitteestäni, että määrittelemätön
arvopohja voidaan samaistaa henkiseen väkivaltaan?
Kouluyhteisöjen toiminta perustuu arvoihin monella tavalla.
Jokaisella ihmisellä on oma henkilökohtainen arvopohjansa. Se on usein jo
lapsena omaksuttu tapa ajatella ja nähdä asioiden vaikutuksia sekä syitä.
Heijastamme toiminnastamme arvoja, mutta emme välttämättä tosiasioihin
perustuen. Itse asiassa usein on tärkeämpää puolustaa omaa arvomaailmaa, mitä
kyseenalaistaa sitä. Vaikka tosiasiat puhuisivat kyseenalaistamisen puolesta.
Psykologia ajaa meitä ajattelun poteroihin, koska siellä on turvallista.
Myös ammatillisuus perustuu arvoihin. Kouluyhteisössä
ammatilliset arvot nivoutuvat yhteen ja muodostavat kokonaisuuksia.
Henkilökohtaisesti tulkitsemme muiden ihmisten arvoja jatkuvasti ja pyrimme
löytämään eroja sekä samankaltaisuuksia. On helpompaa työskennellä ihmisten
kanssa, joiden miellämme ajattelevan asioista samalla tavalla. Onnistunut
yhteisöllisyys rakentuu tietynlaiseen itsepetokseen: olemme luoneet
toimintaympäristön, jossa olemme turvassa, koska yhteisön jäsenten arvot eivät
kolise vastakkain. Jos tunnistamme ristiriitoja, on usein turvallisempaa
vältellä niitä kuin kyseenalaistaa ja asettaa siten omaa arvopohjaa
kyseenalaiseksi. Näin yhteisössä syntyy vaikutelma, että arvot ovat
itsestäänselvyyksiä.
Arvojen yhteentörmäykset ovat kuitenkin välttämättömiä, jotta yhteisö saadaan toimivaksi, erilaiset osaajat loistamaan vahvuuksillaan sekä tavoitteet yhteisiksi. Juuri ne kohdat, joista ei olla yhteisössä samaa mieltä, ovat eniten keskustelun arvoisia. Tarkastelen esimerkin vuoksi auttamista ja siihen liittyviä arvoristiriitoja.
Auttaminen opetuksessa
Opettaminen on osaltaan auttamista. Moni opettaja kokee
olevansa auttamisammatissa ja tekevänsä kutsumustyötä. Kun työpäivät ovat
rankkoja, on helppo ajatella, että sentään teen tärkeää työtä ja joku hyötyy
vaivannäöstäni. Joskus on kuitenkin tärkeää pysähtyä miettimään auttamista
arvoristiriitojen näkökulmasta ja olemmeko sinut sen kanssa, miten toimimme.
Auttamistyön peruslähtökohta liittyy valta-asemaan. On kaksi osapuolta, tekijä ja kokija. Tekijä on vahva. Hänellä on asiat niin hyvin, että hän voi jakaa hyväosaisuuttaan muillekin. Sitten on kokija, joka on asetelmassa heikko: hän tarvitsee apua päästääkseen kuopasta ylös. Auttamisen myytti kirjoitetaan niin, että autettava on kaatunut ojaan eikä pääse omin voimin ylös. Hän joko pyytää auttajaa apuun tai voi olla jopa niin heikko, että auttaja tarjoutuu pyytämättäkin. Ihan hyvää hyvyyttään.
Ikävä puhaltaa pilvilinna hajalle, mutta en usko ihmisessä hyvään hyvyyteen. Se on myytti. Osa kulttuurimme tuottamaa tarinaa, jossa sankari on yhteisölleen uhrautunut pyyteetön toimija, joka ei väsy eikä pyydä mitään. Hän on siis epäinhimillinen. Mutta nyt oli tarkoitus puhua ihmisistä auttamassa ja autettavina. Ei satuhahmoista.
Ristiriita voi rakentua ainakin kahdella keskeisellä tavalla. Ensinnäkin inhimillinen auttaja voi hoksata, että hänellä on mahdollisuus hyötyä valta-asemastaan: autan sinua, jos lupaat vastavuoroisesti minulle jotain tai alistut minua heikompaan asemaan jatkossakin. Koulumaailmassa on tutkittu paljon vallan ilmenemistä tai indoktrinaatiota, joiden alueella tällöin ollaan. Auttamistarkoitus voi pienellä vivahde-erolla muuttua pakottamiseksi tai jopa henkiseksi väkivallaksi. Kuulostaa hurjalta, mutta semanttinen ero on häilyvä. Henkisen väkivallan tunnuspiirteet ovat:
-
tekijä pyrkii vaikuttamaan kokijaan, vaikka
kokija ei sitä toivoisi
-
tekijä pyrkii käyttämään valtaansa kokijan
puolesta, koska uskoo, että kokija ei siihen itse pysty
-
tekijä pyrkii hallitsemaan tai kontrolloimaan
kokijan tekemisiä, sanomisia ja ajattelua.
Toiseksi autettava voi antaa ymmärtää tarvitsevansa apua,
vaikka pärjäisi ilmankin. Olemme luoneet muun muassa oppimisen tuelle
koneiston, joka kannattelee oppimista ja on välillä vaarassa ottaa oppimisen
omistajuuden oppijalta kokonaan pois. Auttaminen ja tuki ovat hyviä
tarkoittavia asioita, mutta luovat aina toimintamallia, joka tekee itsestään
välttämättömän ja jota voi olla myöhemmin vaikea purkaa. Moni oppija hyötyy
pienestä opetusryhmästä ja yksilöllisestä auttajasta. Tällöin on hyvin lyhyt
matka siihen, että oppimistilanteen subjekti muuttuu ja autettavasta tulee
sivustaseuraaja. Auttaja kokee, että hän ei kanna viittaansa kunnialla, jos ei
tee työtä tehtävänsä eteen. Jos oppija passivoituu, joutuu häntä tukeva
aikuinen ponnistelemaan entistä enemmän, jotta oikeuttaisi roolinsa auttajana
ja välttäisi riittämättömyyden tunteen.
Jokaisessa auttamistilanteessa on ripaus edellä kuvattuja ristiriitoja. Koulumaailmassa autettava ei välttämättä edes koe tai tiedä olevansa mukana tällaisessa auttamistarinassa. Hän on pelastettavan roolissa, mutta ei tunnista tarinaa, siinä kuvattua uhkaa eikä sitä konnaa, joka hänen hyvinvointiaan uhkaa. Jotkut autettavat suhtautuvat tähän ristiriitaan miellyttämällä auttajaa: ollaan nyt sitten avuttomia, kun meille kerta on ne roolivaatteet puettu. Osa taas kapinoi vastaan: olen ihan erilainen kuin muotti, johon yrität minua asettaa. Molemmissa tapauksissa sankari on vaarassa uupua yrittäessään perustella olemassaolonsa tärkeyttä.
Arvoristiriitoja on mahdollista purkaa
Opettaja tai kasvattaja voi ajautua arvoristiriitaan, koska
hän elää eri tarinassa kuin apunsa kohde. Tällöin oman työn vaikutuksia voi
olla vaikea tunnistaa. Seurauksena saattaa aiheutua pitkittynyt
riittämättömyyden ja merkityksettömyyden kokemus, jota yritetään ratkaista
käpertymällä yhä tiukemmin sankarin viittaan. Yritetään yhä kovemmin, mutta
itse arvoristiriita jää ratkaisematta. Asiaa ei auta, jos ympäröivä
sankariyhteisö on myös ajautunut samaan arvoumpikujaan.
Jokaisella ihmisellä ja ammattilaisella on oma sietokykynsä. Jotkut meistä kestävät vastoinkäymisiä, tunnekuormaa tai ristiriitoja varsin pitkään. Pitkällä aikavälillä on kuitenkin ongelmallista, jos koko järjestelmä luo asetelman, jossa on mahdotonta onnistua: täyttää tehtävänsä. Ripustaa työpäivän jälkeen viittansa ylpeydellä naulaan ja kokea onnistumisen tunnetta. Arvoristiriidat koskettavat opettajia erityisen syvältä, koska alalla työskennellään suurella sydämellä ja kutsumuksella. Ammatillinen arvopohja sekoittuu henkilökohtaisiin arvoihin. Onnistumiset työssä sekoittuvat ihmisenä onnistumiseen.
Auttaminen on vain yksi esimerkki arvoristiriidoista, joita
kouluyhteisössä on pohdittava. Asia ei ratkea itsestään vaan sitä on
työstettävä, jotta opettajat voivat löytää rajat ja merkityksellisyyden
ammatillisuudestaan ja yhteisöstään.
Kenenkään yhteisön jäsenen ei tarvitse pähkäillä opetustyön
eettisiä puolia yksin. Tämä edellyttää kuitenkin, että arvokeskustelulle varataan
aikaa ja niiden olemuksessa nähdään muutakin kuin pinta.
Blogitekstin kirjoittaja on Ope oppii -koulutuskokonaisuuden kouluttaja
Juho NorrenaKirjoittaja on entinen erityis- ja luokanopettaja. Hän
työskentelee opetuspäällikkönä Lapuan kaupungilla. Hän on kirjoittanut arvoista
muuna muassa teokset Opettajan vaikeat kysymykset (PS-kustannus 2021) sekä Arvojen varjot (Bazar 2017).
Kommentit
Lähetä kommentti