Ope oppii -koulutuskokonaisuuden 3. koulutus "Tuen tarpeen tunnistamisen ja tarpeisiin vastaamisen keinoja" jatkui 5. teemalla "Hahmottamien, tarkkaavuuden ja toiminnanohjuksen pulmat". Kouluttajanamme toimivat Valteri-koulun ohjaavat opettajat Maria Lounaskorpi ja Satu Peitso. Toivottavasti saat heidän blogikirjotuksensa linkeistä vinkkejä teeman pulmien ratkaisemiseen kouluarjessa.
Hahmottamisen, tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen pulmista ja tukikeinoista
Oppilaan käyttäytymisen perusteella voi olla vaikea erotella, mistä taustasyistä oppilaan vaikeudet johtuvat. Koulutuksen ensimmäisessä osuudessa käsiteltiin hahmottamiseen tyypillisesti liittyviä vaikeuksia sekä niiden tunnistamista arjessa ja koulutyössä. Lisäksi käytiin läpi konkreettisia toimia, joilla voidaan tukea lasten ja nuorten oppimista ja arjen haasteista selviämistä. Varhaiskasvatuksessa ja koulussa on tärkeä tunnistaa ja huomioida tuentarpeet sekä etsiä vaihtoehtoisia työtapoja, jotta oppilaan osaaminen saadaan esille (esim. strukturointi, visuaalisen aineiston karsiminen, kuuntelemalla oppiminen, vihkotyön vähentäminen, ajan antaminen, tietokoneen/tabletin + helppokäyttötoimintojen ja sovellusten hyödyntäminen). Tuetaan oppilasta vähitellen myös itse löytämään ja valitsemaan sopivimmat menetelmät/ kompensaatiokeinot, joilla selviytyä haastavissa tilanteissa. Osaamisen ja onnistumisen kokemukset pitävät yllä motivaatiota oppimista kohtaan. Hahmottamisvaikeuksien tietopalvelu on erinomainen sivusto, johon on koottu tietoa, tukea ja välineitä aiheeseen liittyen: www.hahku.fi
Koulutuksen toinen osuus aloitettiin tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen käsitteiden avaamisella. Lisäksi käsiteltiin yleisimpiä neuropsykiatrisia häiriöitä, joihin ko. pulmat usein liittyvät (adhd, autismi). Koulutuksessa edettiin siihen, miten varhaiskasvatuksessa tai kouluympäristössä voidaan tukea lapsia ja nuoria, joilla käyttäytymisen perusteella voisi olla kyse tämän tarkkaavuuden tai toiminnanohjauksen vaikeuksista. Koulutuksen pienryhmissä heräsi vilkasta keskustelua aiheeseen liittyen. Keskeisimmät ja toimivimmat käytänteet jaettiin tarkkaavuuden sekä toiminnanohjauksen eri osa-alueiden mukaan. Lapsi ja nuori, joka painii tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen vaikeuksien kanssa, tarvitsee riittävästi tukea ympäristöstään tunnistaakseen omat vahvuudet ja voimavarat sekä löytääkseen erilaisia tapoja kompensoida vaikeuksiaan.
Lopuksi vinkkinä ADHD-liiton koostama Tietoa ammattilaisille -sivusto, johon on koottu hyvät eväät kohdata ja huomioida adhd-oireisia henkilöitä: https://adhd-liitto.fi/adhd-tietoa/tietoa-ammattilaisille/
Blogikirjoituksen ovat kirjoittaneet Ope oppii -koulutuksen kouluttajat
ohjaava opettaja ja
neuropsykologi
Oppimis- ja ohjauskeskus Valterista
Kommentit
Lähetä kommentti