Siirry pääsisältöön

Hahmottaminen, tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen pulmat

  Ope oppii -koulutuskokonaisuuden 3. koulutus "Tuen tarpeen tunnistamisen ja tarpeisiin vastaamisen keinoja" jatkui  5. teemalla "Hahmottamien, tarkkaavuuden ja toiminnanohjuksen pulmat".  Kouluttajanamme toimivat Valteri-koulun ohjaavat opettajat Maria Lounaskorpi ja Satu Peitso. Toivottavasti saat heidän blogikirjotuksensa linkeistä vinkkejä teeman pulmien ratkaisemiseen kouluarjessa. 


Kuva: Picabay License

Hahmottamisen, tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen pulmista ja tukikeinoista

Oppilaan käyttäytymisen perusteella voi olla vaikea erotella, mistä taustasyistä oppilaan vaikeudet johtuvat. Koulutuksen ensimmäisessä osuudessa käsiteltiin hahmottamiseen tyypillisesti liittyviä vaikeuksia sekä niiden tunnistamista arjessa ja koulutyössä. Lisäksi käytiin läpi konkreettisia toimia, joilla voidaan tukea lasten ja nuorten oppimista ja arjen haasteista selviämistä. Varhaiskasvatuksessa ja koulussa on tärkeä tunnistaa ja huomioida tuentarpeet sekä etsiä vaihtoehtoisia työtapoja, jotta oppilaan osaaminen saadaan esille (esim. strukturointi, visuaalisen aineiston karsiminen, kuuntelemalla oppiminen, vihkotyön vähentäminen, ajan antaminen, tietokoneen/tabletin + helppokäyttötoimintojen ja sovellusten hyödyntäminen). Tuetaan oppilasta vähitellen myös itse löytämään ja valitsemaan sopivimmat menetelmät/ kompensaatiokeinot, joilla selviytyä haastavissa tilanteissa. Osaamisen ja onnistumisen kokemukset pitävät yllä motivaatiota oppimista kohtaan. Hahmottamisvaikeuksien tietopalvelu on erinomainen sivusto, johon on koottu tietoa, tukea ja välineitä aiheeseen liittyen: www.hahku.fi


Kuva: Picabay License

Koulutuksen toinen osuus aloitettiin tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen käsitteiden avaamisella. Lisäksi käsiteltiin yleisimpiä neuropsykiatrisia häiriöitä, joihin ko. pulmat usein liittyvät (adhd, autismi). Koulutuksessa edettiin siihen, miten varhaiskasvatuksessa tai kouluympäristössä voidaan tukea lapsia ja nuoria, joilla käyttäytymisen perusteella voisi olla kyse tämän tarkkaavuuden tai toiminnanohjauksen vaikeuksista. Koulutuksen pienryhmissä heräsi vilkasta keskustelua aiheeseen liittyen. Keskeisimmät ja toimivimmat käytänteet jaettiin tarkkaavuuden sekä toiminnanohjauksen eri osa-alueiden mukaan. Lapsi ja nuori, joka painii tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen vaikeuksien kanssa, tarvitsee riittävästi tukea ympäristöstään tunnistaakseen omat vahvuudet ja voimavarat sekä löytääkseen erilaisia tapoja kompensoida vaikeuksiaan.

Lopuksi vinkkinä ADHD-liiton koostama Tietoa ammattilaisille -sivusto, johon on koottu hyvät eväät kohdata ja huomioida adhd-oireisia henkilöitä: https://adhd-liitto.fi/adhd-tietoa/tietoa-ammattilaisille/


Blogikirjoituksen ovat kirjoittaneet Ope oppii -koulutuksen kouluttajat

Marja Lounaskorpi 

ohjaava opettaja ja 

Satu Peitso

neuropsykologi

Oppimis- ja ohjauskeskus Valterista



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Motivointi, näin motivoit oppimaan

Oppimisen, opettamisen ja opiskelutaitojen tukemisen keinoja -koulutuksemme käynnistyi 31.8.2022 teemalla "Motivointi,  näin motivoit oppimaan". Webinaarin kouluttajana oli  Kati Vasalampi , joka on koostanut teeman keskeisiä ajatuksia alta löytyvään blogitekstiin. Lue eteenpäin ja hyppää mukaan motivaation pyörteisiin.       Kuva: Pixabay Motivaatio on olennainen osa oppimisprosessia Motivaation käsite on moninainen, mutta yksinkertaisimmillaan sitä voidaan ajatella käyttövoimana, joka aikaansaa toimintamme, kuten vaikkapa ponnistelun oppimistehtävissä. Ei ihme, että koulu- ja opiskeluympäristössä motivaatiotutkimusta on tehty paljon ja kiinnostus näyttäisi kasvavan edelleen. Kiinnostusta lisää opiskelumenetelmien muuttuminen yhä enemmän oppijan aktiivista roolia korostaviksi. Enää ei opiskella toistamalla yhteen ääneen opiskeltavan asian keskeisiä lauseita kuten muutama vuosikymmen sitten, vaan oppijoiden oletetaan aktiivisesti osallistuvan luokkahuonee...

Perheen tarina, kokemusasiantuntijoiden näkökulma tuen tarpeeseen

   Ope oppii -koulutuskokonaisuuden 3. koulutus "Tuen tarpeen tunnistamisen ja tarpeisiin vastaamisen keinoja" päättyi 6. teemaan "Perheen tarina, kokemusasiantuntijoiden näkökulma tuen tarpeeseen".  Kouluttajinamme toimivat kokemusasiantuntijat Sari ja Joakim von Zansen. Toivottavasti sinulla on aikaa perehtyä heidän ajatuksia herättävään blogikirjoitukseensa. Innostavia lukuhetkiä!  Kuva: Pixabay License Perheen tarina, otteita kokemuksista Haasteet vuorovaikutuksessa, aistikokemuksissa. Halu käydä koulua, mutta ei riittävää tukea. Avunsaannin vaikeus, vanhempien taistelu tuesta, yksinäisyys, osaaminen, älykkyys, kieltäytyminen, aggressiivisuus, omaan maailmaan uppoutuminen, äidin ”sopeutumattomuus”, meillä ei ole tapana, meillä ei ole tarjota, äitihän voi mennä kouluun lapselleen avustajaksi, palaverit, joissa vain haasteita, ei tarvittavia pitkäkestoisia terapioita, ei kuntoutusta, kotiopetus, tule hakemaan lapsesi pois koulusta, turhautumista, väsymistä…. Kuv...