Ope oppii -koulutuskokonaisuuden 2. osuus "Opetustyön haasteiden kohtaamisen keinoja" käynnistyi "Käyttäytyminen ja vuorovaikutus" -teemalla
Ope oppii -koulutuskokonaisuus on edennyt 2. koulutukseen. "Opetustyön haasteiden kohtaamisen keinoja" -koulutuksemme käynnistyi teemalla "Käyttäytyminen ja vuorovaikutus". Innostavan ja vuorovaikutteisen webinaarimme kouluttajana toimi Maria Laiho, jonka ajatuksiin voit palata lukemalla alta löytyvän blogikirjoituksen.
Kuva: PixabayKäyttäytyminen ja vuorovaikutus
oppimisyhteisöissä
Yhdessä eteenpäin
- keinoja kohtaamisiin
Kuva: Pixabay
Turvaa ja hyväksyntää - onnistumisia, osallisuutta ja oppimisen iloa
Kukapa
ei haluaisi onnistua ja tuntea oppimisen iloa? Onnistuneen koulupolun
mahdollistaminen kaikkien lapsen ja nuoren osalta on yksi koulun tärkeimmistä
tehtävistä. Turvallinen kasvu- ja oppimisympäristö on jokaisen oppijan oikeus. Turvallisuus
on myös oppimisen ytimessä. Kun kasvu- ja oppimisympäristössä vahvistetaan
turvan tunnetta se mahdollistaa myös oppimisen iloa ja luovuutta sekä kouluun
ja sen sosiaalisen ympäristöön kiinnittymistä. Turvallinen ympäristö on
kouluhyvinvoinnin ytimessä ja sen pohjalle oikeastaan rakentuvat myös muut
oppimisen ja koulunkäynnin mahdollisuudet.
”Kun on turvassa ja hyväksytty, on kaikki
maailman mahdollisuudet.” -
mukaillen Pesäpuu ry
Tärkeää
olisi, että jokainen voisi omassa yhteisössään kokea yhteenkuuluvuutta; tunnetta siitä, että kuuluu joukkoon
arvostettuna omana itsenään, kyvykkyyttä; osaamisen pystymisen tunnetta, joka mahdollistaa
oppimisen onnistumisen sekä autonomiaa
ja olla näin itse osallisena ja aktiivisena toimijana ympäristössään ja omissa
asioissaan. Näiden psykologisten perustarpeiden läsnäolo on välttämätöntä
ihmisen kehitykselle ja hyvinvoinnille. Psykologiset perustarpeet selittävät
suuren osan ihmisen kokemasta elämäntyytyväisyydestä ja myönteisistä tunteista (Mm.
Deci & Ryan, 2018). Oppimisyhteisössä psykologisten perustarpeiden
toteutumista tarvitsevat kaikki, niin lapset kuin aikuisetkin.
Kun
oppimisyhteisössä vahvistetaan hyvinvointia tukevaa toimintakulttuuria,
huolehditaan oppilaiden ja myös koko yhteisön hyvinvoinnista, ympäristön
terveellisyydestä ja turvallisuudesta. Yhteisöllinen opiskeluhuolto on
laaja-alaista oppilaiden ja koko yhteisön hyvinvoinnin tukemista ja sen tulisikin olla ensisijaisesti
yhteisöllistä ja ehkäisevää. (Autio ym., 2018). Oppimisyhteisössä
turvallisuuden ja hyvinvoinnin huomioiminen koko yhteisön toimintakulttuurissa
ja ympäristössä on jokaisen sen jäsenen yhteinen tehtävä ja vaikuttaa suoraan lasten
ja aikuistenkin sosiaaliseen toimimiseen, vuorovaikutukseen ja käyttäytymiseen
omassa yhteisössään.
Esteettömässä
oppimisympäristössä on mahdollista onnistua. Kun ympäristöä rakennetaan
aktiivisesti oppimisen ja onnistumisen esteitä poistavaksi, voidaan vahvistaa
kaikkien hyvinvointia ja oppimista. Sosiaalinen
esteettömyys mahdollistaa osallisuutta ja tasavertaisuutta ryhmässä, pedagoginen
esteettömyys puolestaan lisää moninaisten oppijoiden mahdollisuutta oppia omalla
tavallaan ja saada riittävää tukea tarvittaessa. Fyysinen esteettömyys mahdollistaa
sen, että rakenteet ja tilat ym. eivät tule esteeksi kenenkään osallistumiselle
ja oppimiselle.
Tärkeimpänä
perustana kaikessa vuorovaikutuksessa on kuitenkin asenne-esteettömyys, jonka
kautta välittyy aito hyväksyminen, välittävä kohtaaminen ja ratkaisukeskeinen
suhtautuminen myös silloin, kun eteen tulee pulmia. Lasten ja nuorten
osallisuuden edistäminen lähtee aikuisten asenteista. Aikuisten asenteet
vaikuttavat suoraan lapsiin ja nuoriin ja siihen, millainen tunneilmapiiri
oppimisympäristöön rakentuu. Turvallisessa kasvu- ja oppimisympäristössä voi kokea
fyysistä ja henkistä turvallisuutta, joka mahdollistaa oppimisen onnistumisen
ja vahvistaa psykologisten perustarpeiden toteutumista yksilöissä ja sitä
kautta koko yhteisön hyvinvointia. (mm. Hurme & Kyllönen, 2014; Oksanen & Sollasvaara, 2019).
Kannattelevia kohtaamisia ja yhteistä
ymmärrystä
Ymmärtävä,
arvostava ja hyväksyvä kohtaaminen luo turvallisuutta vuorovaikutustilanteissa.
Kun puhutaan haasteista vuorovaikutuksessa ja käyttäytymisellään reagoivista lapsista ja nuorista varhaiskasvatus-
ja koulumaailmassa, olisi tärkeää pysähtyä näkemään käyttäytymisen taakse ja
vahvistaa yhteistä ymmärrystä myös selittävistä tausta- ja tilannetekijöistä. Usein
näemme pelkästään ulkoisen käyttäytymisen ja siihen liittyvät tasot. Ulospäin suuntautunut
käyttäytyminen havaitaan helpommin ja sisäänpäin suuntautunut reagointi saattaa
jäädä huomaamatta. Käyttäytymisen ja vuorovaikutuksen haasteilla voi olla hyvin
moninaisia muotoja arjessa. Tärkeää olisikin näiden muotojen tunnistamisen
lisäksi pysähtyä tarkastelemaan myös käyttäytymisen ilmiasun taakse. Usein oikeanlaisen
ymmärryksen kautta saadaan myös paremmin kohdennettua toimivia tuen keinoja ja menetelmiä
ja osataan kohdata lapsi tai nuori ymmärtävän läsnäolon kautta.
Käyttäytymisen
taustalla voi olla tilannekohtaisia asioita lapsen tai nuoren
toimintaympäristöissä, kotona tai koulussa. Kasvu- ja kehittymisympäristössä
voi olla tekijöitä, jotka vahvistavat ei toivottua käyttäytymistä ja syynä voi
olla kodin tai koulun jäsentymätön tai turvaton arki. Taustalla voi olla myös sen hetken tunne- ja vireystilaan
liittyviä tekijöitä tai liiallista stressiä ja kuormittumista tilanteessa. Voi
olla, että esimerkiksi ympäristön esteettömyyden eri tasot eivät toteudu
toimintaympäristössä riittävästi tai tunneilmapiiri ja kohtaamisen tavat eivät
vahvista turvan tunnetta ja nämä lisäävät lapsen tai nuoren kuormittumista
tilanteessa. Käyttäytyminen voi liittyä ikä- tai kehitysvaiheeseen,
hormonaalisiin muutoksiin tai elämänkokemuksiin. Vaikuttavina tekijöinä voivat
olla erilaiset kivut tai sairaudet, neurologiset tai neuropsykiatriset syyt, oppimisvaikeudet,
ymmärtämisen pulmat, poikkeavat aistikokemukset, toiminannanohjauksen pulmat
tai opitut toimintamallit, jotka eivät ole tarkoituksenmukaisia siinä
tilanteessa ja ympäristössä. Käyttäytymistä voivat selittää itseymmärrykseen ja
–luottamukseen liittyvät tekijät, omien ja muiden tunteiden tai sosiaalisten
suhteiden ymmärtämisen pulmat tai tunne-elämän pulmat. Tausta- ja
tilannetekijät voivat siis olla hyvinkin moninaisia ja päällekkäisiä, joten
jokaisen lapsen ja nuoren tilannetta tulisi tarkastella yksilöllisesti
ainutlaatuisena. Asian kartoittaminen yhteistyössä kodin, koulun ja
tarvittaessa monialaisen verkoston kanssa antaa mahdollisuudet syvempään
yhteiseen ymmärrykseen ja sitä kautta myös tarkoituksenmukaisten keinojen
rakentamiseen lapsen ja nuoren tueksi.
”Toisen ihmisen arvostava ja hyväksyvä
katse on supervoima. Hyväksyvä, inhimillisen näkemisen ilmapiiri poistaa muurit
kohtaamisen ympäriltä. ” -Van der Kolk
Kuva: Pixabay
Taitojen tukemista ja toimintakyvyn
vahvistamista
Käyttäytyminen
näyttäytyy suhteessa ympäristöön ja muihin ihmisiin ja se kytkeytyykin
erilaisiin arjen vuorovaikutustilanteisiin. Kun kohdataan haasteita
vuorovaikutustilanteissa, tärkeää on se, kuinka tilannetta lähestytään: onko
kyseessä ”ongelmatilanne”, joka nähdään muuttumattomana vai voisivatko nämäkin
hetket olla mahdollisuuksia kasvuun ja oppimiseen?
Koulussa
toimintakyky on lasten ja nuorten koulunkäyntikykyä. Koulunkäyntikyvyn
perustana on lapsen tai nuoren käsitys
itsestään oppijana ja hänen opiskelutaidot ja muut elämäntaidot,
motivaatio sekä asenne koulua kohtaan. Koulunkäyntikykyyn vaikuttavat myös mm.
oppilaan kognitiivinen taso, mahdolliset oppimisvaikeudet ja psyykkinen ja
fyysinen terveydentila. Lisäksi lapsen koko elämäntilanne, kodin huolenpito ja vanhemmuus sekä ympäristön
odotukset ja asenteet koulukäyntiä kohtaan heijastuvat ja vaikuttavat
koulunkäyntiin. Perheeseen, kaverisuhteisiin ja kouluun voi liittyä erilaisia
vahvistavia ja suojaavia tekijöitä, sekä kuormittavia tekijöitä. Koulussa olisi
tärkeää tarkastella, että miten opiskeluympäristö, ryhmän tilanne ja
vuorovaikutussuhteet, erilaiset odotukset, tunneilmapiiri, pedagogiset
menetelmät ja tuen toteutuminen sekä opetushenkilöstön osaaminen ja asenteet vaikuttavat
yksilön koulunkäyntikykyyn. (Puustjärvi & Luoma, 2019). Edellä mainittuihin
tasoihin voidaan oppimisyhteisöissä vaikuttaa ja näin myös vahvistaa oppilaiden
koulunkäyntikykyä ja siihen liittyviä taitoja.
Koulunkäyntikykyä
ja toimintakykyä oppimisyhteisössä voidaan kartoittaa esim. VIP-verkoston ja
Valterin kehittämien arviointityökalujen kautta, jotka löytyvät seuraavan
linkin kautta. https://toimintakykyarvio.fi/. Lapsen tai nuoren kokonaistilanteen tarkastelu
yhdessä kodin, koulun ja mahdollisen muun verkoston kanssa auttaa ymmärtämään
toimintakyvyn rajoitteita ja vahvuuksia ja vahvistamaan voimavaroja
tarvittavilla osa-aluilla. Toimintakykyä vahvistavia taitoja voidaan
harjoitella ja opetella yhdessä. Opetussuunnitelmien sisällöissä laaja-alaisen
osaamisen tavoitteet ja elämäntaitojen harjoitteleminen on kirjattu tärkeänä
osa kasvatus- ja opetustehtävää. Näitä taitoja oppimalla lapsi ja nuori
kasvattaa kannattelevia siipiä koko elämää varten.
Käyttäytyminen
rakentuu oikeastaan erilaista taidoista, joita ovat esimerkiksi
itsesäätelytaidot, joihin liittyvät myös tunne- ja vuorovaikutustaidot.
Tärkeitä taitoja ovat stressinsäätelyn taidot sekä rauhoittumisen,
rentoutumisen ja läsnäolon taidot arjessa. Nämä kaikki taidot vaikuttavat
ihmisen toimintakykyyn erilaisissa ympäristöissä. Elämäntaitoja opetellaan ja
vahvistetaan kaikissa kasvu- ja oppimisympäristöissä. Joskus näiden taitojen
oppimiseen tarvitaan tukea myös kouluympäristössä. Perusopetuslain mukaan
oppilaalla on oikeus saada riittävää tukea heti tuen tarpeen ilmetessä. Tuen
tarve voi ilmetä tilapäisesti tai pidempään ja usein sen tarve voidaan
tunnistaa jo ennen kouluikää varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Mitä
aiemmin voidaan vahvistaa tukea, sitä tehokkaammin päästään ennaltaehkäisemään
ja vaikuttamaan esim. oppimisvaikeuksien kasaantumiseen ja syventymiseen. (Perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteet 2014; Perusopetuslaki; Varhaiskasvatuslaki).
Tuen
keinoja voidaan joskus tarvita oppimisen lisäksi monenlaisiin koulunkäynnin
taitoihin. Nämä taidot voivat liittyä sosiaalisiin tilanteisiin,
käyttäytymiseen ja vuorovaikutukseen. Kaikki oppijat hyötyvät sosiaalisten
taitojen harjoittelemisesta ja tukemisesta ja niitä opitaan päivittäin jo aivan
luonnostaankin erilaisissa vuorovaikutustilanteissa ja oppimistilanteissa.
Joidenkin oppijoiden kohdalla sosiaalisten taitojen harjoittelemiseen voidaan
kuitenkin tarvita hyvinkin pilkottuja tavoitteita, joiden pohjalta on
mahdollista rakentaa erilaisia yksilöllisiä keinoja ja menetelmiä taitojen
vahvistamiseksi.
On
paljon tutkimusnäyttöä siitä, että erityisesti käyttäytymisellään reagoivien
lasten ja nuorten osalta tärkeää on panostaa korjaavien toimien sijaan
varhaiseen tukeen ja ennaltaehkäiseviin toimiin. Toimiviksi havaittuja keinoja
ovat mm. myönteisen huomion antaminen sopivalle käyttäytymiselle, aikuisten ja
lasten myönteisen vuorovaikutussuhteen vahvistaminen, sosiaalisten taitojen ja
tunnetaitojen opettaminen sekä selkeän, ennakoitavan ja esteettömän ympäristön
rakentaminen. (Karjalainen ym., 2022). Sosiaalisten taitojen arviointiin ja vahvistamiseen
on olemassa myös tutkimusperustaisia ja näyttöön perustuvia arviointivälineitä
ja menetelmiä koulumaailmaan, näistä mainittuna esim. KTVA, Käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksien arviointiväline
(Sointu & ym., 2018) sekä Check in- Check out (CICO), käytösongelmia
ennaltaehkäisevää ja toivottua käytöstä tukeva toimintamalli (Karhu & ym.,
2017).
Vuorovaikutustaidot
liittyvät erityisesti sosiaaliseen toimintakykyyn, jonka kautta ihminen toimii vuorovaikutussuhteissaan
aktiivisena toimijana, osallistujana yhteisöissään ja yhteiskunnassa. Sosiaalisia
taitoja ovat esimerkiksi keskustelutaidot, ongelmanratkaisutaidot, taito olla
rakentava, kannustava ja rohkaiseva, omien ennakkokäsitysten ja olettamusten
havainnointitaito ja kyseenalaistaminen sekä kunnioittava suhtautuminen ja
arvostava läsnäolo. Taidot pitävät sisällään toisen ihmisen havainnointi- ja
arviointitaitoa eri tilanteissa, omia tunteiden säätelyyn ja ilmaisuun
liittyviä taitoja sekä kykyä empatiaan. On hyvä ymmärtää myös ero
sosiaalisuuden ja sosiaalisten taitojen välillä. Sosiaalisuus, joka on
synnynnäinen temperamenttipiirre, tarkoittaa halua ja kiinnostusta olla muiden
ihmisten seurassa. Sosiaalisuuden tarpeen määrä vaihtelee, toinen etsiytyy
aktiivisesti muiden seuraan ja tarvitsee muita ihmisiä ja seuraa, kun
puolestaan toinen tarvitsee ehkä enemmän omaa tilaa ja aikaa. Sosiaaliset
taidot taas ovat kykyä olla muiden kanssa ja ne opitaan kokemuksen ja
kasvatuksen kautta. Ne ovatkin juuri edellä kuvattuja taitoja, joiden avulla
toimitaan erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa. (Mm. ICF Toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden
kansainvälinen luokitus, WHO 2004; Keltikangas-Järvinen,
2010).
Sosiaaliset
taidot ovat siis osa perusinhimillistä mentalisaatiota eli mielentämiskykyä,
joka on avain itsen ja toisen ihmisen ymmärtämiseen,
ymmärtävää vuorovaikutusta. Mentalisaatiokyky kehittyy elämän aikana ja
vahvistuu myös tietoisen harjoittelemisen kautta (Pajulo ym., 2015). Tämän
tärkeän mentalisaatiokyvyn äärellä olemme kaikissa sosiaalisissa yhteisöissä,
kasvu- ja oppimisyhteisöissä päivittäin, arjen pienimmässäkin hetkessä. Jokainen
oppimistilanne on siis mahdollisuus vahvistaa näitä taitoja. Ehkäisemme
oppimisen ja olemisen esteitä vahvistamalla voimavaroja ja taitoja, jotka
kannattelevat elämässä. Kuten Frank Martela on osuvasti sanoittanut, ”ihminen on suhdelo”, lopulta kuitenkin kaikki
yksilön olemisen muodot kytkeytyvät hänen ympäristöön ja vuorovaikutukseen
muiden ihmisten kanssa. Kasvu- ja oppimisyhteisöissä olisikin hyvä ymmärtää
näiden taitojen vahvistamisen merkitys ja mahdollisuudet, sillä
pohjimmiltaanhan ne kytkeytyvät kaikkeen kasvuun, oppimiseen ja elämään
ylipäätään. Kasvatamme ja opetamme tietoja ja taitoja, joita lapsi ja nuori
tarvitsee elämässään tulevaisuudessa. Tässä hetkessäkin olisi siis tärkeää
suunnata ajatuksia ja toimia siihen, että mitkä ovat tärkeimpiä taitoja
tulevaisuuden yhteiskunnassa. Tulisiko ihmisyyteen ja yhdessä olemiseen
liittyvien ns. ”pehmeiden taitojen” opettamista huomioida vielä vahvemmin ja
selkeämmin esimerkiksi opetussuunnitelmien sisällöissä, jotta kasvatus- ja
opetushenkilöstöllä olisi enemmän ja yhteneväisempiä välineitä, keinoja ja menetelmiä
näiden taitojen vahvistamiseen?
”Elämän
merkityksellisyys syntyy siitä, että tekee itselleen merkityksellisiä asioita
sillä tavalla, että tulee niiden kautta merkitykselliseksi toiselle” –Frank Martela
Blogitekstin kirjoittaja on Ope oppii -koulutuskokonaisuuden kouluttaja
Maria Laiho
ohjaava opettaja, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
Lähteitä ja luettavaa:
Ahtola, A.
(2016). (toim.) Psyykkinen hyvinvointi ja oppiminen. Juva: PS-Kustannus.
Autio, E.,
Hietanen-Peltola, M., Laitinen, K. & Palmqvist, R. (2018). Yhteisestä
työstä hyvinvointia: opiskeluhuoltoryhmä perusopetuksessa. THL & OPH http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-137-9
Deci, E.L.
& Ryan, R.M. (2018). Self Determination Theory. Basic psychological needs in motivation,
development, and wellness. New York City. Guilford Press.
Hurme, K & Kyllönen, T. (2014). Turvassa!
Vahvista lapsen turvallisuuden tunnetta ja varaudu
vaaratilanteisiin. Jyväskylä. PS-kustannus.
ICF Toimintakyvyn,
toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälinen luokitus. (2004). Word Health
Organization.
Karhu, A., Paananen, M. & Närhi, V. (2017). Kummi 17. Check in
Check out (CICO) – toimintamalli käyttäytymisen yksilölliseen tukemiseen.
Jyväskylä. NMI.
Karjalainen, P.,
Pihlaja, P., Koskenalho, N., Palosaari, O., & Kouvonen, P. (2022). TUKEA
ARKEEN!
Keinoja lasten ja nuorten emotionaalisten, sosiaalisten ja käyttäytymisen
taitojen tukemiseksi. Opetushallitus. Oppaat ja käsikirjat 2022:4. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/Tukea_arkeen.pdf
Kattilakoski, R. (2019). Oppimista tukeva oppimisympäristö https://www.valteri.fi/artikkelit/oppimista-tukeva-oppimisymparisto/ Valterin artikkelit.
Kauppila, R.
(2011). Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. Vuorovaikutusopas opettajille ja
opiskelijoille. Opetus 2000. Jyväskylä. PS-kustannus.
Keltikangas-Järvinen,
L. (2010). Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot. WSOY. Helsinki.
Kerola, K.
& Sipilä, A-K. (2017). Haastava käyttäytyminen – Muutoksen mahdollisuuksia.
Jyväskylä. Valteri-Koulu.
Komu, S.
(2018). Toimintakulttuuriin vaikuttaminen kouluväen toimilla. https://www.valteri.fi/artikkelit/toimintakulttuuriin-vaikuttaminen-kouluvaen-toimilla/ Valterin artikkelit.
Laiho, M.
(2018). Hyvinvointitaidoista tukea oppimiseen ja koulunkäyntiin – koulusta
kantavin siivin elämään. https://www.valteri.fi/artikkelit/hyvinvointitaidoista-tukea-oppimiseen-ja-koulunkayntiin-koulusta-kantavin-siivin-elamaan/ Valterin artikkelit.
Mahkonen,
S. (2017). Konfliktit kouluissa. Helsinki. Edita.
Nummenmaa, L. (2019).
Tunnekartasto. Kuinka tunteet tekevät meistä ihmisiä. Helsinki. Tammi.
Nurmi, J-E.
(2009). Toiminta- ja tulkintatavat haasteiden kohtaamisessa ja ongelmien
ratkaisemisessa. Teoksessa Metsäpelto, R.-L., & Feldt, T. (toim.), Meitä on
moneksi. Persoonallisuuden psykologiset perusteet (s. 111-128). Juva:
PS-Kustannus
Oksanen, J.
& Sollasvaara, R. (toim.) (2019). Esteille hyvästit!
Opas autsimikirjon sekä adhd – ja Tourette-oireisten
lasten kasvattajille. Autismisäätiö. Helsinki.
Paakkanen, M.,
Martela, F., Rantanen, J. & Pessi, A. (2017). Kuinka oppia tunnetaitoja.
Teoksessa: Myötätunnon mullistava voima. (toim.) Pessi, A., Martela, F. &
Paakkanen, M. PS-kustannus. Jyväskylä.
Pajulo, M., Salo, S. & Pyykkönen, N. (2015). Mentalisaatio ihmistä suojaavana tekijänä. Duodecim 2015;131(11):1050-7.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Opetushallitus. https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/perusopetuksen-opetussuunnitelman-perusteet
Perusopetuslaki 628/1998. Https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980628
Pietarinen, J., Soini, T.
& Pyhältö, K. (2008). Pedagoginen hyvinvointi - uutta ja tutkittua koulun
arjesta. Teoksessa K. Lappalainen, M. Kuittinen & M. Meriläinen (toim.)
Pedagoginen hyvinvointi. Kasvatusalan tutkimuksia 41. Suomen kasvatustieteellinen seura, 53 - 74.
Puustjärvi, A. (2019). Mutta onko tämä lapsi koulukuntoinen? Koulunkäyntikyvyn arviointi ja tukeminen. Lääkärilehti 3/2019 (s. 114-120).
Sajaniemi, N., Suhonen, E., Nislin M. & Mäkelä, J. E. (2015). Stressin säätely. Kehityksen, vuorovaikutuksen ja oppimisen ydin. Juva. PS-kustannus.
Sointu, E., Savolainen, H., Lappalainen, K., Kuorelahti, M., Hotulainen, R., Närhi, V., Lambert, M. C. & Epstein, M.H. (2018). Käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksien arviointiväline (KTVA). Juva. PS-kustannus.
Varhaiskasvatuslaki
540/2018. Https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180540
Kommentit
Lähetä kommentti