Ope oppii -koulutuskokonaisuuden 2. koulutuksen viidennessä webinaarissa mietimme, miten voisimme edistää oppilaiden kouluun kiinnittymistä ja ennaltaehkäistä sekä vähentää koulukäymättömyyttä. Kouluttajinamme olivat tällä kertaa Jenni Pelkonen ja Tuomo Virtanen.
Kouluun kiinnittyminen ja koulupoissaolot
Lapset ja nuoret viettävät koulussa merkittävän osan arkipäivistään. Koulu on tärkeä kasvu- ja kehitysympäristö niin oppimisen kuin sosiaalisten suhteiden kannalta. Suurin osa lapsista ja nuorista käy koulua säännöllisesti, mutta osalla on vaikeuksia kiinnittyä kouluun ja poissaoloja kertyy paljon. Mutta mitä kouluun kiinnittymisellä ja koulupoissaoloilla oikeastaan tarkoitetaan ja millaisia tekijöitä koulupoissaolojen taustalla? Entä miten kouluun kiinnittymistä voidaan vahvistaa ja koulupoissaoloihin puuttua? Tämä blogiteksti pohjautuu 17.2.2023 pidettyyn Ope oppii… -täydennyskoulutukseen, jonka aiheena oli kouluun kiinnittyminen ja koulupoissaolot.
Mitä kouluun kiinnittymisellä tarkoitetaan?
Kouluun kiinnittymisellä tarkoitetaan oppilaan suhdetta
kouluun, sen edustamiin arvoihin ja kouluun liittyviin ihmisiin. Hyvin kouluun
kiinnittynyt oppilas (tai koulun aikuinen) kokee emotionaalista yhteyttä toisiin
ihmisiin, jonka avulla hän tuntee olonsa hyväksytyksi, turvalliseksi ja
suojelluksi. Kirjallisuudessa tätä kutsutaan tunneperäiseksi kiinnittymiseksi.
Kognitiivinen kiinnittyminen puolestaan viittaa pitkäntähtäimen
koulutuksellisiin suunnitelmiin ja arvoihin sekä siihen, että oppilas kokee koulunkäyntinsä
merkitykselliseksi ja hyödylliseksi. Nämä ovat kuitenkin hyödyttömiä ilman
toiminnallista kiinnittymistä - aktiivista oppimiseen liittyvää toimimista -,
jonka avulla koulutukselliset suunnitelmat ja tavoitteet toteutetaan
käytännössä. Kiinnittyminen onkin moniulotteinen käsite. Tutkimuksesta tiedetään,
että tunneperäinen, kognitiivinen ja toiminnallinen kiinnittyminen ennustavat
toisiaan syklisesti yli ajan ja kytkeytyvät positiivisesti oppilaan koulumenestykseen,
hyvinvointiin ja koulutuksen loppuun suorittamiseen. Tiedetään myös, että
ympäristötekijöillä on suuri vaikutus kouluun kiinnittymiseen. Kouluympäristö,
jossa oppilas kokeen yhteenkuuluvuutta toisten kanssa, ja jossa vaatimukset ja oppimisen
tuki ovat tasapainossa, edistää oppilaiden kouluun kiinnittymistä. Kouluun
kiinnittyminen ei olekaan pysyvä ja muuttumaton piirre vaan kouluympäristön ja
oppilaan välinen vuorovaikutusprosessi, johon hyvällä pedagogiikalla on
mahdollista vaikuttaa.
Miten koulun aikuisten hyvinvointi on yhteydessä oppilaiden kouluun kiinnittymiseen?
Jos kiinnittyminen on vuorovaikutusprosessi koulun ja oppilaan välillä, on syytä kysyä, mitkä tekijät vaikuttavat tähän vuorovaikutukseen. Yksi tällainen tekijä on koulun aikuisten työhyvinvointi. Aikuisten hyvinvointi vaikuttaa aikuinen-oppilas-vuorovaikutuksen laatuun, mikä puolestaan on yhteydessä oppilaan ja (aikuisen) kouluun kiinnittymiseen. Jos kouluyhteisössä pahoinvointi leviää kollektiiviseksi pahoinvoinniksi, sillä voi olla negatiivinen vaikutus koulun yleiseen ilmapiiriin ja sitä kautta oppilaiden koulupinnaamiseen ja opettajien työtyytyväisyyteen. Koulun aikuisten hyvinvointi oppilaan kouluun kiinnittymistä edistävänä tekijänä avaa uuden näkökulman koulun kehittämiseen. Tästä näkökulmasta oppilaiden heikko kouluun kiinnittyminen ei enää olekaan oppilaaseen kiinnittyvää yksilöpatologiaa vaan vuorovaikutusongelmia yksilön ja ympäristön välillä. Olennainen kysymys asettuukin, miten tukea kaikkien kouluyhteisön jäsenten kouluun kiinnittymistä ja hyvinvointia.
Omasta tutkimuksestamme tiedämme, että opettajien työtyytyväisyys näyttäytyy laadukkaana oppituntivuorovaikutuksena[1]: kun opettaja voi hyvin, luokkatyöskentely oppilaiden kanssa sujuu. Tiedetään myös, että heikosti työstä palautuvat opettajat vaikuttavat kuormittuvan pyrkiessään hyvään tunneilmapiiriin ryhmässään. Sen sijaan onnistunut työstä palautuminen vaikuttaa suojaavaan hyvään tunneilmapiiriin pyrkiviä opettajia stressiltä[2]. Toiseksi työ on pyrittävä organisoimaan siten, että henkilökunnalle jää aikaa palautua myös koulupäivän aikana. On esimerkiksi pohdittava, sisältyykö työhön opettajien hyvinvointia, vuorovaikutusta oppilaiden kanssa ja oppilaiden kouluun kiinnittymistä heikentäviä turhakkeita[3], joista voisi luopua. Viime kädessä opettajien työhyvinvointi on yhteiskunnallinen kysymys, koska se on yhteydessä lasten ja nuorten kasvuun ja oppimiseen. Niinpä kouluissa tulisikin tietoisesti panostaa oppilaiden oppimistuloksien lisäksi opettajien työtyytyväisyyteen. Se, että kasvatusalalle hakeutuu – ja siellä pysyy – kykeneviä ja motivoituneita työntekijöitä, on minkä tahansa yhteiskunnan kohtalonkysymys.
Miten kouluun kiinnittyminen on yhteydessä koulupoissaoloihin?
Omissa tutkimuksissamme olemme tarkastelleet kouluun
kiinnittymisen ja koulupinnaamisen välisiä yhteyksiä. Kokoavasti tekemämme
tutkimukset ovat opettaneet meille ensinnäkin sen, että alakoulussa
pinnailevilla oppilailla on suurentunut riski pinnata toisen asteen
opinnoissaan. Toiseksi pinnailu toisella asteella lykkää toisen asteen
koulutuksesta valmistumista 3½ vuodessa. Kolmanneksi opimme, että kouluun
kiinnittymisen kehittyminen perusopetuksessa ennustaa pinnailua toisella
asteella: oppilaiden, joiden kiinnittymisen taso nousee, todennäköisyys pinnata
toisella asteella on pieni.
Myös kouluilmapiirikokemukset ovat yhteydessä
koulupinnaamiseen. Jos oppilas kokee kouluilmapiirin positiiviseksi, hänen
todennäköisyytensä pinnata koulusta myöhemmin on pieni. Toisaalta jos oppilas
pinnaa vähemmän kuin hänen yleinen pinnaamisen tasonsa on, hän todennäköisesti
kokee myöhemmin kouluilmapiirin positiivisemmaksi. Ajattelemme, että ollessaan
pois koulusta, oppilas menettää mahdollisuuksia myönteiseen vuorovaikutukseen
ja kokemukseen kouluilmapiiristä, jolloin hänen kokemuksensa siitä ajan myötä
heikkenee. Voi olla, että lyhyellä tähtäimellä koulupoissaolo on esimerkiksi kiusatulle
oppilaalle helpottava tunne, mutta pidemmällä tähtäimellä hän menettää arvokkaita
myönteisiä kouluun liittyviä kokemuksia ja vuorovaikutustaitoja. Tästä voi
seurata ongelmia myöhemmin oppilaan koulupolulla.
On syytä korostaa, että hyvin kouluun kiinnittynyt
oppilaskin voi olla pois koulusta. Poissaolon syy voi olla esimerkiksi
ahdistuneisuus tai koulu-uupuminen, jolloin kyse voi olla ylikiinnittymisestä
koulutyöhön. Esimerkiksi Heta Tuomisen tutkimukset ovat osoittaneet, että perfektionistit
ovat hyvin kiinnittyneitä lukio-opintoihinsa, mutta kokevat samaan aikaan
väsymystä ja riittämättömyyden tunteita opiskelijana[4].
Tällaiset tunteet saattavat aiheuttaa koulupoissaoloja.
Mitä tarkoitetaan, kun puhutaan koulupoissaoloista?
- ei selvitetty poissaolo
- sairauspoissaolo
- muu luvallinen poissaolo
- ennalta sovittu poissaolo
- koulun muuhun toimintaan osallistuminen
- luvaton poissaolo
- myöhästyminen
- luokasta poistaminen
Kansainvälisissä tutkimusartikkeleissa poissaolokäsitteiden kirjo on kuitenkin paljon monimuotoisempi. Siellä voi törmätä esimerkiksi seuraaviin käsitteisiin:
- school absenteeism
- school non-attendance, school attendance problems
- school refusal behavior
- excused/authorized absenteeism, unexcused/unauthorized absenteeism
- non-problematic absenteeism, problematic absenteeism
- emerging/acute/chronic absenteeis
- child-motivated/condoned absenteeism, parent-motivated/condoned absenteeism
- school refusal, truancy, school withdrawal, school exclusion
Yllä olevien käsitteiden avulla voidaan siis kuvata
poissaoloja yleisesti, poissaolojen luvallisuutta, ongelmallisuutta ja kestoa, lapsista
ja vanhemmista johtuvia poissaoloja sekä koulupoissaolotyyppejä. Tutkimuskirjallisuudesta
puhutaan yhä enenevissä määrin neljästä eri koulupoissaolotyypistä[5],
jotka määritellään seuraavasti:
Onko sitten loppujen lopuksi väliä, mitä käsitteitä käytetään?
Eikö vain voisi ajatella, että oppilas on poissa kuin poissa? Vaikka koulupoissaolotyyppien
erottaminen toisistaan saattaakin olla vaikeaa, kouluissa on tärkeää pyrkiä
ymmärtämään niiden välisiä eroja, sillä poissaolotyyppien tunnistaminen auttaa tukitoimien
kohdentamisessa. Jos poissaolot johtuvat esimerkiksi vanhemmista, ensisijaisten
tukitoimien tulisi kohdistua heihin.
Koulupoissaolojen toiminnalliset ulottuvuudet
Lapsen ja nuoren koulupoissaolokäyttäytyminen voi ilmetä neljällä
eri tavalla[6]:
1. Kouluun liittyvien negatiivisten tunnetilojen välttäminen
- yleisintä 5–10-vuotiailla
- liittyy esim. siirtymätilanteisiin, kiusaamistapauksiin
- näkyy mm. keskittymisvaikeuksina, tiettyjen oppiaineiden pelkona, ärtyneisyytenä, somaattisena oireiluna, surullisuutena, vetäytymisenä
2. Epämiellyttävien
sosiaalisten ja/tai arviointitilanteiden välttäminen
- yleisintä 11–17-vuotiailla
- voi liittyä esim. esitelmien pitämiseen, ryhmätöihin, kokeisiin, opettajien kysymyksiin vastaamiseen, muiden nähden syömiseen, liikuntatunteihin, ääneen lukemiseen, vessassa käymiseen, käytävällä kävelemiseen
3. Huomion
hakeminen läheiseltä
- yleisintä 5–10-vuotiailla
- kouluun meneminen ei yleensä ahdista, oppilas menee usein kouluun, jos vanhempi lähtee saattamaan
- ilmenee esim. haastavana käytöksenä aamuisin, kroonisena myöhästelynä, tottelemattomuutena, uhmakkuutena, manipuloivana käytöksenä, somaattisena oireiluna, eroahdistuksena
4. Palkitsevien
tilanteiden hakemisena koulun ulkopuolelta
- yleisintä 11–17-vuotiailla
- kouluun meneminen ei yleensä ahdista, vaan koulu koetaan ennemminkin tylsäksi ja kykenemättömäksi vastaamaan oppilaan yksilöllisiin tarpeisiin
- koulun sijaan oppilas voi esim. jäädä kotiin nukkumaan tai pelaamaan tietokoneella, viettää aikaa kavereiden kanssa
Millaiset tekijät ovat yhteydessä koulupoissaoloihin?
Koulupoissaolot voivat johtua useista eri syistä, joita tarkastellaan
yleensä yksilö- ja ympäristötekijöiden näkökulmasta. Ympäristötekijöihin kuuluu
perhe- ja vanhemmuus-, vertais-, koulu- ja yhteisö- sekä yhteiskuntatekijät. Alle
on koottu useista eri tutkimuksista löydettyjä tekijöitä, jotka voivat olla yhteydessä
koulupoissaoloin. Pitkittyneiden poissaolojen taustalla on yleensä useita eri
syitä.
Koulupoissaoloihin liittyviä syitä voidaan selvittää erilaisilla
mittareilla. Mittareiden rinnalla on tärkeä käyttää myös muita apukeinoja,
kuten keskusteluja lasten ja nuorten sekä heidän vanhempiensa kanssa. Kouluissa
tulisi myös miettiä, kuka ottaa vastuun mittareiden käyttämisestä.
·
SRAS-R
lapsille ja nuorille
·
SRAS-R
vanhemmille
·
ISAP
koulupoissaolojen oireet ja syyt -kartoitus
·
SNACK
koulupoissaolojen tarkistuslista vanhemmille
Miten kouluun kiinnittymistä voidaan vahvistaa ja koulupoissaoloihin puuttua?
Kouluun kiinnittymisen vahvistamista ja koulupoissaoloihin
puuttumista voidaan tarkastella kolmella eri tuen tasolla: yleinen, kohdennettu
ja intensiivinen tuki[7].
Yleinen tuki on suunnattu koulun kaikille oppilaille ja sen kustannukset ovat
yleensä varsin matalat. Yleistä tukea on esimerkiksi kouluilmapiirin kehittäminen,
turvallisen oppimisympäristön luominen, hyvinvointi- ja tunnetaitojen
vahvistaminen sekä toimiva kodin ja koulun välinen yhteistyö.
Kohdennettu ja intensiivinen tuki on tarkoitettu niille
oppilaille, joille kouluun kiinnittyminen tuottaa haasteita ja joilla on
poissaoloja 10 % tai enemmän. Intensiivisen tuen tason interventiot ovat usein
samanlaisia kuin kohdennetulla tuen tasolla. Niissä kuitenkin korostuu
erityisen paljon moniammatillisen yhteistyön merkitys niin koulun sisäisten kuin
ulkopuolisten toimijoiden kesken. Kohdennetun ja intensiivisen tuen tason interventiot
ovat yleistä tukea huomattavasti kalliimpia ja pitkäkestoisempia.
Poissaoloriskin kasvaessa on tärkeä kiinnittää huomiota
esimerkiksi seuraaviin asioihin[8]:
- mahdolliset oppimisvaikeudet
- mahdolliset aistiyliherkkyydet
- turvattomuuden tunne, kaverivaikeudet, kiusaaminen
- opintojen joustot
- konsultaatiokäytänteet
- yksilökohtainen opiskelijahuolto
- kuntouttavat pienryhmät, nepsytys
- palaveri- ja tiedonsiirtokäytänteet sekä selkeä työnjako ja seuranta
Kouluakäymättömän oppilaan kohdalla tulee miettiä muun
muassa seuraavia asioita7:
- oppilaan ja koko perheen kokonaisvaltainen tukeminen
- kohdennetut terveyden- ja sosiaalihuollon palvelut, mm. terapiat
- lyhennetty koulupäivä tai kouluviikko
- vuosiluokkiin sitomattoman opetuksen päätös VSOP
- opiskelun erityisten painoalueiden määrittäminen
- nettiopiskelu
Tutkimusperustaisia kohdennetun ja intensiivisen tuen tason interventioita
ovat esimerkiksi:
·
The Link
Kouluun kiinnittymisen vahvistaminen ja poissaoloihin puuttuminen
on tärkeää. Alla olevat kommentit[9]
kuvaavat hyvin sitä, että puhuttiinpa mistä tahansa tuen tasosta, lapset ja
nuoret kaipaavat arvostavaa kohtaamista. Kohtaamista, jossa heitä kuunnellaan
ja ymmärretään, luodaan toivoa sekä keskitytään ongelmien sijaan ratkaisuiden
löytämiseen.
”Jos saa tehdä tunnin aikana
tehtäviä muuallakin kuin luokassa isossa porukassa. Jos sais tietää etukäteen
mitä tunnilla tehdään eli esim. tuleeko ryhmätöitä, paritöitä, esitelmiä yms.
niin voi valmistautua itseä jännittäviin työskentelytapoihin jo etukäteen.
Yllättäen tulevat ryhmätyöt, parityöt yms. vaikeuttaa seuraaville tunneille
osallistumista, kun pelkää mitä on tulossa tai joutuu työskentelemään vieraiden
ihmisten kanssa.”
”Jos poissaoloja selvitetään,
niin ennemmin auttavasti kuin syytellen. Opettajat ovat heti syyttäneet
lintsaamisesta, eikä tarpeeksi ole perimmäistä syytä otettu huomioon, joka on
kiusatuksi joutuminen ja sen vuoksi koulusta poissa oleminen.”
Blogitekstin kirjoittajat ovat Ope oppii
-koulutuskokonaisuuden kouluttajat
KT Tuomo Virtanen työskentelee yliopistonlehtorina ja
dosenttina Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksella sekä
apulaisprofessorina Stavangerin yliopistossa. Tuomolla on myös pitkä kokemus
erityisopettajan työstä yläkoulussa.
KM Jenni Pelkonen työskentelee yliopistonopettajana ja väitöskirjatutijana Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksella, ohjauksen koulutuksen ja tutkimuksen yksikössä. Jennillä on myös pitkä kokemus opinto-ohjaajan työstä yläkoulussa.
[1] Virtanen, T.
E., Vaaland, G. S. & Ertesvåg, S. K. (2019). Associations between observed patterns of
classroom interactions and teacher wellbeing in lower secondary school. Teaching
and teacher education, 77, 240-252. https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.10.013
[2] Penttinen, V., Pakarinen, E., &
Lerkkanen, M.-K. (2022). Ohjausvuorovaikutuksen laatu ja esiopettajien
työhyvinvointi: kontekstitekijöiden ja työstä palautumisen merkitys. Journal of Early Childhood Education
Research, 11(1), 97–122. https://journal.fi/jecer/article/view/114009
[3] Mauno,
S. (2022). Haastavatko nykytyön vaatimukset kutsumuksen työhön? Tuloksia
suomalaisten opettajien seurantatutkimuksesta. Psykologia, 57(2), 88–104.
[4] Tuominen,
H., Kuusi, A., Pulkka, A., Tapola, A., & Niemivirta, M. (2021).
Täydellisyyteen pyrkimistä ja huolta omista suorituksista? Lukiolaisten
perfektionismi ja opiskeluhyvinvointi. Kasvatus: Suomen kasvatustieteellinen
aikakauskirja, 52(2), 209–222.
[5] Heyne, D., Gren-Landell, M.,
Melvin, G., & Gentle-Genitty, C. (2019). Differentiation Between School
Attendance Problems: Why and How? Cognitive and behavioral practice,
26(1), 8-34. https://doi.org/10.1016/j.cbpra.2018.03.006
[6] Kearney, C. A. (2018). Helping
School Refusing Children and Their Parents.
https://doi.org/10.1093/med-psych/9780190662059.001.0001
[7] Kearney, C. A. (2016). Managing
School Absenteeism at Multiple Tiers.
https://doi.org/10.1093/med:psych/9780199985296.001.0001
[8] Tiina
Pilbacka-Rönkä, ohjaava opettaja, Valteri-koulu
[9] Markkanen, E.-L. ym. (2022). Sitouttavan kouluyhteisötyön arviointi. Arvioinnin väliraportti. https://karvi.fi/wp-content/uploads/2022/09/SKY-valiraportti_verkkosivuille.pdf
Kommentit
Lähetä kommentti